Arco dei Gavi
L. VITRVVIVS. L. CERDO ARCHITECTVS
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Concept, text and graphics
Michelangelo Agostinetto
Development: immagine.it
Michelangelo Agostinetto, De Guidi Andrea
Photography: 3D Panoramas and Animation:
Michelangelo Agostinetto
Music J.S. Bach / Brandenburg Concerto No4
Performed by: Kevin MacLeod
Creative Commons License: Free/Commercial, public domain.
Special thanks to
Thomas Wiedenhofer for his invaluable advice on architectural
photography and his support during all stages of the project.
~ www.immagine.it ~
CREDITS
Italian > English Translation:
Alice Fox
Thomas Wiedenhofer Photographer
Alberto Ferrero Photographer
Technical support - photographic equipment:
Ing. Christian Azzurro for Infrared Photos
Herwig Zörkendörfer for tilt-shift special gear!
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Un ringraziamento speciale a
Thomas Wiedenhofer per la consulenza sulla fotografia di architettura
ed il supporto durante tutte le fasi del progetto.
~ www.immagine.it ~
CREDITS
Ideazione, testi e grafica
Michelangelo Agostinetto
Sviluppo: immagine.it
Michelangelo Agostinetto, De Guidi Andrea
Foto, Panorami e Animazioni 3D
Michelangelo Agostinetto
Musica J.S. Bach / Brandenburg Concerto No4
Esecutore: Kevin MacLeod
Licenza Creative Commons: Gratuito/Commerciale, pubblico dominio.
Traduzione in inglese
Alice Fox
Thomas Wiedenhofer Fotografo
Alberto Ferrero Fotografo
Supporto tecnico per attrezzatura fotografica
Ing. Christian Azzurro per fotografia IR
Herwig Zörkendörfer per fotografia in tilt-shift
VISTE
DETTAGLI
ARCHITETTONICO
PAVIMENTAZIONE
INFRAROSSO
VIEWS
DETAILS
ARCHITECTURAL
PAVING
INFRARED
COLOR
INFRARED
715nm Color/BW
First the Decumano, then the city
Verona had the familiar, orthogonal chessboard or grid pattern of the classic Roman military city: all of the roads were placed at right angles to each other and the intersecting streets formed units known as “insulae” , almost square and measuring 74 x79 metres. The modern city has retained this orthogonal layout.
The most important road in the formation of the city was the main thoroughfare, the Decumano Maximus (now Corso Porta Borsari and Corso Santa Anastasia), intersected by a second, perpendicular street, the Cardine Maximus (now Via Leoni, Via Cappello, Piazza delle Erbe, Vicolo Monte e Via San Egidio). Where these two roads met marks the birth of the city, which soon had a central piazza, the Forum (today’s Piazza Erbe) and four urban areas defined by the axes of the Decumano and Cardine.
A second bridge was built over the river Adige, in addition to the already existing stone bridge (pons lapideus). It was called Ponte Postumia and was a continuation of and positioned in line with the direction southwest – northeast of the Decumano Maximum.
The natural, u-shaped curve of the Adige was a good location for a settlement; it was easy to defend and behind the hill was an ideal place for the theatre. A wall with 3-metre high towers protected the exposed terrain.
Verona Today
Main Monuments
Plan of the city
Teatro Romano
Porta Leoni
Porta Borsari
Arena
Arco dei Gavi
VERONA CENTURIES
CARDINE MASSIMO
DECUMANO MASSIMO
Roman monuments and buildings in today’s Verona
The Gavi Arch is not the only important example of Roman architecture that exists in Verona. The Amphitheatre (the Arena), the smaller Roman Theatre and the city gates of Porta Borsari and Porta Leoni are some of the more important ones that can be seen today.
Il Decumano segna la nascita della città
Verona è una classica città romana di tipo militare, progettata con la caratteristica forma a scacchiera ortogonale: Nella città tutte le strade sono ad angolo retto formando una scacchiera dove ogni elemento è detto "insulae" e misura metri 74 x 79, quasi un quadrato.
La città attuale conserva questa struttura formata da aree... ortogonali.
La traccia più importante che ha generato la città è la strada principale , il Decumano Massimo ( oggi composta da Corso Porta Borsari e Corso Santa Anastasia). poi c’è una seconda strada perpendicolare, il Cardine Massimo ( oggi composta da Via Leoni, Via Cappello, Piazza delle Erbe, Vicolo Monte e Via S.Egidio).
l’incrocio di queste strade segna la nascita della città con una piazza al centro, il Foro (oggi Piazza Erbe) e quattro aree urbane definite dagli assi Decumano e Cardine.
Per allineare il decumano massimo con la forma dell’ansa dell’Adige in direzione sudovest–nordest venne deciso di costruire anche un secondo ponte oltre a ponte Pietra (pons lapideus), il ponte Postumio.
Il fiume Adige con la sua curva ha offerto una area ideale per l’insediamento. Facile da proteggere e dietro la collina capace di ospitare il teatro. la parte di terreno esposta all’esterno era protetta da un muro in mattoni con torrette alto tre metri.
Verona oggi
Monumenti principali
Pianta della città
Teatro Romano
Porta Leoni
Porta Borsari
Arena
Arco dei Gavi
VERONA NEI SECOLI
CARDINE MASSIMO
DECUMANO MASSIMO
Monumenti Romani nelle vie di Verona oggi
Oggi oltre all’arco dei Gavi esistono altri importanti edifici della architettura Romana visibili sulle strade della città.
Tra i vari edifici di origine Romani a Verona i più importanti sono l’Anfiteatro Arena, il Teatro Romano e le porte della città ancora esisteni come Porta Borsari e Porta Leoni.
The glory of Rome
The Arch was commissioned in the first century AC by one of the most important Veronese families of the time, the gens Gavia, to celebrate the glorious accomplishments of the Roman Empire.
Like all Roman arches, it marked an important commercial and strategic point of passage; Verona was a town of importance on the Via Postumia, the Roman road that crossed Italy from the port of Genoa in the west, to Aquilea on the Adriatic coast.
Unusually, we know the name of the architect who built the Arch because his name is carved into the monument itself.
Nato per celebrare la gloria dei romani
Monumento eretto a Verona nel I sec. d.C. con finalità celebrative edificato su commissione di una importante famiglia veronese, la gens Gavia.
Come ogni arco romano doveva segnare un passaggio importante e venne costruito sulla strada consolare principale, la via Postumia.
Oggi conosciamo anche l'architetto dell'Arco dei Gavi perche ha lasciato il proprio nome inciso sulla pietra del monumento.
Arco dei Gavi
L. VITRVVIVS. L. CERDO ARCHITECTVS
Genius Unchained
The Gavi Arch’s beauty and harmony are the work of a man of culture and genius who had faced hardship and adversity in his earlier life.
L. VITRVVIVS. L. CERDO ARCHITECTVS
He was a Greek slave (we know this from his name) who, after being freed by a Roman citizen, Vitruvius Lucius, resumed his previous profession of architect. It is unusual to find the complete signature of an architect on a Roman building, but maybe a desire for recognition and popularity conditioned by the particular circumstances of his earlier life, are some of the reasons why we find the name of Vitruvius engraved on this monument.
Un genio liberato
La bellezza e il rigore conpositivo dell’arco dei Gavi sono dovuti all’ingegno ed alla cultura di un uomo greco con una storia travagliata.
L. VITRVVIVS. L. CERDO ARCHITECTVS
Questo architetto greco in passato era stato uno schiavo,
(dal suo nome nome Cerdone) e fu successivamente liberato da un cittadino romano di nome Vitruvio Lucio. Grazie alla liverta VITRVVIVS ricominciò a praticare la sua professione. E’ inusuale trovare la firma estesa sul monumento ma è evidente che l’architetto ci teneva molto, un modo per riscattare il proprio valore riscuotendo consensi e popolarità
2000 years later
For hundreds of years after it was built the Arch was the main gateway into Verona on the Via Postumia and it was considered a symbol of the city’s importance until medieval times.
Today, the Gavi Arch stands as a lasting witness to the greatness of ancient Rome.
Dopo 2000 anni
Dopo la sua costruzione l’arco è stato per centinaia di anni la porta d’entrata della città sulla Via Postumia. Anche nel medioevo era ritenuto un simbolo della importanza della città.
Ancora oggi dopo 2000 anni l’arco dei Gavi resiste al tempo per testimoniare la grandezza dell’arte della Antica Roma.
Destruction and reconstruction
In 1805, during the time of the Napoleonic occupation of northern Italy, it was decided that the arch was an obstruction to traffic and the order was given for it to be demolished. More than 100 years later, in 1932, the original stones were recovered and the Arch was rebuilt, based on a design by Palladio - not where it had been before but close by, on the banks of the Adige river beside Castelvecchio. Marble slabs bearing the outline of the supporting columns of the Arch mark its original location in the middle of what is now Corso Cavour, opposite the castle.
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Renovation
Reconstruction
Demolition
Manufacture
Today
1932
1805
I sec. dC
Distrutto e ricostruito
Nei 1805a causa dell’intenso traffico si decise di demolirlo perché considerato d’intralcio.
Solo molti anni dopo, nel 1932 venne ricostruito ma in una posizione diversa a lato del Castel Vecchio in riva al fiume Adige. Oggi è possibile vedere delle lastre di marmo che rivestono la strada con la sagoma dei pilastri dell’arco nella posizione originale di fronte al castello ( oggi Corso Cavour).
AVANTI
INDIETRO
Restauro
Ricostruzione
Demolizione
Costruzione
Oggi
1932
1805
I sec. dC
City streets
Roman roads were built to last.
A deep trench, filled with layers of earth and sand mixed with lime mortar, then covered with slabs of basaltic rock.
And even in adverse weather conditions – heat, cold, fog, torrential rains - the road held up under the wagons, charts and chariots that used it.
About a meter and a half below present-day Corso Cavour, 700 meters of the original Via Postumia have been found; a stretch, with deep grooves etched by the passage of the wheels that rolled down it for hundreds of years, can be seen beneath the arch.
La strada della città
Le strade progettate dai Romani erano costruite per durare a lungo.
Costituite da una buca riempita di strati di terra mista a sabbia legati con della calcina con sopra delle lastre di basalto incastrate tra loro.
In questo modo I carri potevano attraversarla anche in condizioni difficili e pioggia, il caldo o il freddo non erano un problema.
Sotto l’arco è visibile ancora oggi un tratto originale e integro della strada con i segni dei carri che la hanno attraversata in centinaia di anni.
Arco dei Gavi
L. VITRVVIVS. L. CERDO ARCHITECTVS
Verona I°d.c.
Memory
Puzzle